Toyota Avensis verso Diesel (wegvallen motorvermogen)

  • markvdvelden

    Wij hebben oze toyota nu drie jaar en drie jaar ellende met het vermogen. Na herhaaldelijk schoonmaakspul, en andere lapmiddelen vorig jaar een nieuwe gereviseerde turbo laten monteren. Leek de oplossing tot (gelukkig binnen de garantie) ook deze turbo de brui er weer aan gaf. In juni laten vervangen, en na vijf weken weer wegvallen vermogen. nu was het weer de aansturing van de turbo… Is weer gerepareerd. Turbo begon met de vertrouwde fluittoon, maar na een week sloeg dit weer om naar een wat holle tuut-toon. Wat betekent dit? Is-ie weer stuk. Op zich nog geen probleem met het vermogen, maar ja, ik blijf naar die garage rijden. Vertrouwen in de auto is bij mij volledig weg….

  • joukec

    Ik las dit op een ander forum:

    Review Toyota Avensis Verso d.d. 29 oktober 2008 van Dirk V. (84.197.185.?) met ervaring met Toyota Avensis Verso

    het probleem “safe-modus” werd opgelost na een mail naar Toyota Belgie en nadat ik had aangehaald dat dit een gekend probleem was bij deze motor, vermits er meerdere identieke klachten via het internet te vinden waren. De computersturing werd vervangen (in garantie en dus gratis, al is de wagen 6 jaar oud en heeft hij 165000 km op de teller). Confronteer uw dealer gewoon met dit probleem en er komt een oplossing (Toyota kent dit probleem !!!!)

  • Erik007

    Beste mensen, ik was misschien wel de grootste toyota fan van Nederland. Maar nu ben ik er helemaal klaar mee! Ook mijn Avensis 2.2 Diesel geeft regelmatig problemen met het (niet meer) halen van topsnelheid en wegvallen van vermogen. Alle dealers waar ik geweest ben in Nederland, Duitsland en Oostenrijk zeggen wat anders. dwz Turbo, EGR klep, Egr buis, brandstoffilter etc. Het enige postitieve is dat de Duitse dealers snappen waarom je een 2.2 diesel hebt nml niet om 120 op de autobahn te rijden. Het heeft me nu al veel ellende opgeleverd reparatiekosten en het probleem is nog niet opgelost. Het meest frustrerende vind ik nog dat de dealers en waarschijnlijk importeurs geen idee hebben wat er aan de hand is. Mijn collega's rijden nu nog in een Avensis maar kijken met argusogen wat er allemaal met mijn auto gebeurd. Ik denk ook dat Toyota aantal een trouwe klanten gaat kwijt raken. Al deze klachten traden op naar de 150.000km. Het is nu standaard in iedere rit naar Duitsland motorproblemen! En dat terwijl de auto toen die het nog goed deed echt fantastisch reed! Eigenlijk zou ik willen zeggen TOYOTA verschuil je niet maar los het op zonder domweg onderdelen te vervangen!

  • arthur

    Ik heb zelf een toyota avensis d4d 116 pk met het zelfde probleem. Tijdens het rijden valt het vermogen weg, vervolgens schakel ik terug naar z'n vier en het vermogen is weer terug. Dit gaat een tijdje goed, maar het probeem blijft terug komen. De dealer heeft de auto uitgelezen, maar er kwam geen storing naar voren. De monteur zei: “als ik uw verhaal zo aanhoor, blijven de brandstofklepjes af en toe hangen”. Dit kost ongeveer 600 euro om te laten vervangen. Ik ben via via zo'n zelfde probleem tegen gekomen met oplossing! De man (met de oplossing) bleek een scheurtje in de slang naar de turbo te hebben. Ik heb toen alle slangen nagekeken en geen scheuren ondekt. Er zat overigens wel een slang los. De slang tussen het luchtfilter en de turbo heeft een soort T stuk met een 22mm slang naar het kleppendeksel. Bij het kleppendeksel zat de slang dus los. Ik kon de slang daar gewoon draaien. Er zit een slangenklem die je met een tang in moet knijpen, maar klemde niet meer (door ouderdom). Hierdoor wordt er valse lucht naar binnen gezogen. Ik heb hem vervangen doormiddel van een gewone slangenklem. Nu is mijn probleem volledig verdwenen. Ik heb er inmiddels al duizend kilometer mee gereden zonder problemen. De slangen nakijken op lekkage is dus misschien voor velen de oplossing.

    succes,

    Arthur

  • Arjaan

    Het probleem met wegvallen motorvermogen keert jaarlijks terug. Vorig jaar na terugkeer wintersport in Oostenrijk een aantal maal. Heeft dat met andere diesel te maken? Probleem ging na verloop van tijd weer over. Nu is het weer terug en daarbij slaat de motor ook moeilijker aan.

    Ik ben bang dat ze bij Toyota weer vertellen dat de turbo vervangen moet worden zoals een aantal jaar geleden. Toen ik ik op een forum las dat je het kon oplossen door een paar keer flink door te blazen, dus hoge toeren maken, probeerde ik dat met succes. Die truck werkt nu echter niet. Op internet kom ik diverse mogelijke oplossingen tegen: kleppen brandstofpomp vervangen, nieuwe software motormanagementsysteem, scheur in de slang naar de turbo dichten, etcetera. Vervelend, want het is verder een fijne auto.

  • Arjaan

    Bedankt, deze oplossing kende ik nog niet. Ik zal het aan de toyotagarage voorleggen

  • Hapee

    Ik heb na jaren probleemloos rijden hier nu ook last van. De motor van mijn Avensis (d4d 2.0) schiet in noodloop en je komt niet boven de 80 km/u. Geen lampjes. Vlak na aanschaf in 2008 (tweedehands, 130k op de teller) ook gehad, en toen is het opgelost onder garantie van de dealer. Bleek een vervuilde EGR-klep. Ik heb de auto dit keer naar de Toyota-garage gebracht, die hem ook in onderhoud heeft. Ze weten het niet precies, maar vermoeden de turbo, want die schijnt te tikken. De monteur zegt ook de noodloop te hebben meegemaakt. Enfin, ze adviseren dus het vervangen van de turbo à 1800 euro. Ik geloof niet dat dat het probleem kan zijn, want vaak rijdt hij uren of dagen zonder problemen. Dus als die turbo echt stuk zou zijn, zou hij continu geen vermogen hebben. Ik weet niet wat wijsheid is, maar baal er goed van…

  • vivada@live.be

    ik zit met hetzelfde probleem

    toyota 2004 met 170000 km

    geen trkkracht en het motor manegement blijft branden nu al 25 dagen

    gisteren naar de garage , conclusie turbo vervuilt en moet een nieuwe turbo in 1500-2000 euro kosten

    auto terug mee zonder herstelling!!

    lampje blijft branden maar deed het qua trekkracht wel veel beter morgen misschien niet meer?

    ik denk de katalisator volgens ik hier llees vervangen maar de garagist is overtuigd van een turbo probleem??

    als hij vandaag trekt kan de turbo toch niet stuk zijn.

    een echte oplossing heb ik hier eigenlijk nog steeds niet gevonden

    wel mensen met zelfde probleem maar eens het probleem opgelost hoor je niemand meer.

    wie o wie kent de oplossing als de garages het niet weten , vreemd

  • vivada@live.be

    klotebak

  • Marco.de.vries

    Ik herken de bovenstaande verhalen uit duizenden. Ik heb het filtertje dat voor de turbodruksensor zit vervangen: (kosten 35 euro) en ben probleemloos met vouwwagen op vakantie geweest.

    Voor ons een verademing. Nu 1.5 jaar later komt het weer terug. Filtertje er uitgehaald en schoongeblazen met perslucht. Er kwam best veel olie uit.

    Dit doe ik nu elke 3 maanden.

    Ga nu weer een nieuwe bestellen. Ik heb het oude filterje uit elkaar gehaad. Zit een hoopje fijn koperdraad en een filterdoekje in. Als dit verstop raakt meet de sensor niet de juiste inlaatdruk, en spuit te kort diesel in bij een overmaat aan lucht. Mengsel wordt te schraal. Motor gaat in noodloop. Ik ben ondertussen al zo bedreven dat ik tijdens het rijden de motor 5 sec uit zet en weer aan. Dan heb ik weer vermogen. Het blijft een vervelend probleem waarvoor Toyota Nederland zijn ogen voor sluit!

    Ik wil in het voor jaar het complete lucht inlaat systeem uit elkaar halen om schoon te maken.

    Mocht je meer info willen hebben, mail even mdv_1@hotmail.com.