Welke muur is ons eigendom ?

Wij wonen in een rijtjeshuis(koop) Ons huis staat iets naar achteren ten opzichte van de buren. (zie foto: die parasol staat achter ons huis).
Het huis naast ons is vrij recent verkocht. Wij mochten van de vorige eigenaren nog niet een vogelnestkastje ophangen aan de voorkant van hun muur want dat stuk uit stekende muur was hun eigendom. Nu wordt er zonder ons medeweten achter het huis van de nieuwe bewoners een aanbouw geplaatst en er wordt behoorlijk in de muur geboord waarvan wij dachten dat dat ons eigendom was en dat er voor een aanbouw op zijn minst een toestemming gevraagd moet worden. Is die muur ook ons eigendom ?

Toegevoegd na 5 uur:
De aanbouw is nagenoeg klaar. De constructie rust vrijwel geheel op onze muur.
Zeer vervelend is nu dat wij niet meer bij dat stuk dakgoot (2 mtr lengte) kunnen komen om schoon te maken of indien nodig te laten repareren.

Toegevoegd na 4 dagen:
Deze week gaan we met elkaar om de tafel zitten om het 1 en ander te bespreken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
2K

Antwoorden (3)

Ja, dat is uw eigendom. Een woning zonder buitenmuren valt namelijk niet te definiëren. Aangezien het een blinde muur is en de buren bouwen op hun eigen grond hoeven zij geen toestemming te vragen, het zou wel hoffelijk zijn geweest...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Summo
9 jaar geleden
Niet mee eens, volgens mij mogen de buren niet boren in die muren. Er is altijd kans op verzakking als er nog iets bij wordt gebouwd.
Dat zou ik ze ook melden, dat ze aansprakelijk zijn voor evt schade aan je huis hierdoor. Wel vervelend dat je zo moet beginnen met nieuwe buren. Die uitbouw mogen ze mogelijk zo plaatsen al was het netjes geweest als ze het even hadden gemeld, maar volgens mij is dat boren niet toegestaan.
Niet met zekerheid te zeggen zonder tekeningen wiens eigendom de muur is.
Dus ook niet of boren toegestaan is.

Bouwtekeningen zijn (gratis) in te zien ergens bij de gemeente. (soms ook online)

Waar je nu iets aan zou kunnen zien is hoe de muren lopen.

Tussen de huizen zit (bijna zeker) een spouwmuur.
De ene helft van jullie, de andere helft van de buren, die muur mag je tot halverwege inboren.

Waarschijnlijk is die spouw doorgetrokken. (goeie gok van mijn kant)
Dan blijft bovenstaande regel mogelijk gelden. Jullie hadden dan gewoon nestkastjes op mogen hangen.
In dit geval ook wel logisch, want iedereen kan de de muur in zicht zelf schoonmaken e.d.

Toegevoegd na 2 minuten:
ps. Een voordeel van dat de buren bijbouwen is dat jullie iets minder energie gaan verbruiken. Jullie hebben namelijk een stukje koude buitenmuur minder.
De toegang tot de dakgoot mogen ze jullie niet ontzeggen. Daar horen de buren een oplossing voor te verzinnen. Waarschijnlijk kan je er gewoon via hun (platte?) dak bij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onmogelijk is het nooit, maar een hoogwerker om een dakgoot schoon te maken is ook weer niet nodig hoor.
Er zijn maniertjes genoeg Hoe maken jullie eigenlijk de goot tussen de huizen schoon? ps. Als de bouwer van de huizen slim is heeft ie het eigendom van de dakgoten ook precies andersom geregeld als wat jullie nu denken. (is vast niet zo)
Sowieso handig om af te spreken dat ieders de dakgoot aan zijn kant schoonmaakt.
In principe lopen alle verschillende erven van luchtspouw tot luchtspouw. Dit kan natuurlijk een uitzondering zijn maar dat zou je even bij de gemeente het beste kunnen navragen, die hebben namelijk een register waar dat in staat. Zelf kun je ook op bestemmingsplan.nl kijken of de buren voor die aanbouw een vergunning nodig hebben.