turbo shit

  • vivada@live.be

    hoi

    op aanraden van heb ook ik even met een warme motor , ja zelfs nu met die koude

    temperaturen buiten -3 graden onder nul , dus koude lucht inlaat.

    een gaan vlammen eerst 4000 tr opwarmen daarna 5000 tr,/ min toch wel 3 km aan een stuk

    vertrouw het ook niet helemaal dus nu nog voorzichtig 20 km aan 5000 tr vo,d ik wat veel!!!

    nu thuis ook een batterij afgekoppelt en die luchtslang die van de luchtfilter vertakt met de hand kunnen afnemen

    hier las ik al deze beter aanspannen en allees okidoki

    nu brande mijn motor lampje al 2 weken , nu niet meer komt dat door de reset van de batterij ontkoppeling

    of door die slang beter aan te sluiten, ik weet het niet ,

    ik denk wel nog niet van mijn probleem af te zijn , maar het is een begin, ik denk van de egr- klep te laten reinigen met een

    forte of abcon toediening als ik het vind in de handel ( brugge , belgie)

    allenzins nog geen zin om turbo te vernieuwen , hij trekt op als een lier dushet kan gewoon niet zijn

    maar roetophoping hebben ze allemaal blijkbaar, mijn volgende zal bezine zijn , ik heb het gehad

  • vivada@live.be

    shit happens

  • vivada@live.be

    i am still in the same shit 6 mounths later

  • Dieseltijger

    Ik heb hetzelfde gehad. Van dieselexpert na diagnose het advies gekregen om een nieuwe turbo te laten plaatsen. Ervaren Toyota monteur gaf aan dat de turbo bij een Toyota hoogstzelden defect raken. Waar wel sprake van is, is dat door roet de EGR klep gaat vastzitten. Bij deellast gaat deze open, waardoor er minder buitenlucht wordt aangezogen, en de verbrandingstemperatuur lager wordt. Als de EGR klep blokkeert, dan ziet de ECU dat de massa van de aangezogen lucht niet correspondeert met de stand van de EGR klep, en dan gaat de motor in noodloop. Dit is een eis van de EU, om te voorkomen dat mensen de EGR leiding gaan afdoppen: goed voor de motor / minder goed voor het milieu.

    Jouw garagehouder kan na het loshalen van de kunstof motorafdekking en het losschroeven van het luchtfilter huis de EGR klep middels 3 boutjes loshalen. Met remmenreiniger is alle roet goed weg te halen. Half uur werk. Ik laat het nu preventief uitvoeren na iedere 75.000 kilometer, omdat ik gemerkt heb dat het probleem langzaamaan weer terugkomt iedere 100.000 km.

    Verder valt mij op dat er te snel gegrepen wordt naar dure, niet werkende middeltjes. Turbo reiniger in de diesel is toch volkomen onlogisch? a) het verbrandt tijdens de verbrandingsslag, en b) het komt alleen maar bij de uitlaatgasturbine, terwijl turbo's vooral vervuilen bij de inlaatcompressor - als ze al vervuilen.

    Ik heb eerder al Turbo's Hoet gebeld. Hun bevindingen: Turbo's van Toyota gaan haast nooit kapot, als ze kapot gaan is het meestal een smeringsprobleem (te laag oliepeil, te lage oliedruk als gevolg van een vervuilde aanzuigzeef in het carter). Een turbo gaat een auto leven lang mee.

    Als laatste zie ik dat veel diagnose experts aan jumping to conclusions doen, en niet oorzaken die eenvoudig te controleren zijn uitsluiten. Men gluurt naar de computer en that's it. Dat is waardevol, maar een onvolledige manier van diagnosticeren.

    Ook ik kan het fout hebben - ik geef alleen maar mijn situatie weer - maar het is eenvoudig, goedkoop en kan geen kwaad om de egr klep te reinigen. Loshalen en schoonmaken en vuile handen maken. Tovermiddelen bestaan niet. Als Toyota wat te verwijten valt, is dat ze de reiniging niet als standaard handeling voorschrijven om de twee grote beurten.