Nissan garantie: ammahoela

  • Ron Gehlen

    Op grond van een recente ervaring met de Nissan-importerur ben ik op zoek naar medegedupeerden van de Nissan garantiepolitiek.

    Bij mijn Qashqai van 2 1/2 jaar oud, met nog geen 35.000 km op de klok blijkt dat de koppeling dusdanig gesleten is dat de drukgroep moet worden vervangen. Bij een beroep op de garantie van 3 jaar wordt mij meegedeld dat het hier een slijtageonderdeel betreft en dit dus buiten de garantie valt. Er wordt invloed van buitenaf (rijstijl) uitgeoefend dus: pech.

    Nu ben ik boven de zestig en is mijn rijstijl nog niet eens sportief te noemen, maar ik mag hoe dan ook verwachten dat een koppeling het langer volhoudt dan 2 1/2 jaar of 35.000 km. Ook is een tegemoetkoming van de kosten (ca. € 1250) vanuit coulancestandpunt niet te bespreken.

    Graag wil ik weten wat de ervaringen van ander Nissanrijders zijn. Mogelijk kunnen we een gezamenlijke actie richting Nissanimporteur ondernemen.

  • ron

    De ammehoela ben je zelf. Bij aanschaf krijg je de garantievoorwaarden. En die zijn duidelijk. Geen garantie op slijtage gevoelige onderdelen, zoals banden, schokbrekers, koppeling e.d. Wel eens geprobeerd je voet niet in de buurt van de koppeling te houden tijdens het rijden? heeft namelijk niets met snelheid o.i.d. te maken maar met het feit dat je de koppeling te veel laat slippen.

  • pbotje

    hallo ron

    Nu is het lang geleden dat je de vraag heb gesteld, en 1 antwoord heb gekregen, waar ook volgens mij het probleem in schuil, namelijk veel stadsverkeer, en dus veel de voet licht op de koppeling houden.

    Maar nu als de nissan gemaakt zou wezen, zou het denk ik heel verstandig zijn, ook gezien je leeftijd om eens een rijstijl test te laten doen, een deskundig persoon zit dan naast jou, kijkt, maakt mee, hoe jij nu rijdt, en probeert dan opbouwende krediet te geven, iedereen roept ik rij al zoveel jaar en schade vrij, en dan komt zo iemand mij een vertellen dat ik fout rijd, neee echt niet, hij verteld wat jij goed doet, wat je kunt verbeteren, en wat je helemaal niet meer moet doen.

    heb er als touringcar chauffeur ervaring mee, wij zijn verplicht om de 5 jaar dit te moeten doen, en je leert er veel mee, dan zou naar boven komen ook het probleem van voet op koppeling houden in de stad.

    is echt ongelofelijk hoe veel mensen de voet licht op de pedaal houden, omdat 500 mtr er weer een stoplicht is, maar er dan toch druk op drukgroep staat, zonder dat ze dit beseffen.

    Met vriendelijk groet Pieter.

  • jacques pauwels

    Hallo Ron en Leonie,

    Ik heb ook een nissan, maar heb die problemen niet. Ik zal het is gaan vragen bij de garage, waar ik mijn auto heb gekocht. Het kan wel even duren want ik woon ook in Spanje en in Nederland.

    Groeten Lily en Jacques.

  • Qashqairijder

    Ook ik heb last met een kapotte drukgroep(lager) en dus misschien meer. Er staan nu circa 25.00 km op de teller en dat is wel erg weinig kilometers voor normale slijtage.

    Nissan-Nederland heeft nu aangekondigd dat eerst de versnellingsbak moet worden gedemonteerd op mijn risico en kosten, alvorens zij aangeven of dat dit onder de garantie valt. Dit is volgens mij de omgekeerde wereld!

    Hebben anderen ook zo'n ervaring?