Intussen ben ik helemaal los in “deurvergrendelingen” en alles wat er aan vast zit. Nadat mijn deuren bij iedere zucht weer op slot gingen heb ik de zaak eens rigoureus aangepakt en te beginnen bij de linkerportier alles eruit gehaald. De bekleding los maken gaat eenvoudig. Een schroef in de handgreep (vakje) een in de ventilatieopening en een paar aan de onderzijde van de bekleding. Een moeilijker werkje is framepje rondom de deurvergrendeling. Dit ding heeft 4 nokjes links/rechts boven en onder en ….een tweetal lipjes in het midden onder en boven die achter een palletje zitten. De lipjes klemmen naar de vergrendeling toe. Een(twee) kleine platte schroeverdraaiertjes er tussen wurmen en dan gaat ie los. Dan zitten er nog twee schroeven (onder het moeilijke ding) Daarna bekleding gewoon zachtjes van onder af lostrekken en optillen omdat de bovenzijde ingehaakt zit. Maak de stekkertjes los en klaar. Maak voorzichtig het plastic vel van de een stukje los aan de linkerzijde.

De deurvergrendeling werkt helemaal mechanisch met stangetjes enz. Koppel de sluitmotoraf. Twee schroeven aan de linker benedenzijde en een stangetje wat ingeklemd zit. Haal de motor eruit en koppel de stekker los.

Controleer de vergrendeling, het open/sluitmechanisme en kijk of alles sluit zoals het moet. Spuit wat siliconen olie op de kunststofgeleidingen enz. Eventueel stangetjes wat extra buigen als ze te lang zijn of omgekeerd als ze tekort zijn. Controleer goed alle plastic knietjes enz. Pas als dit feilloos werkt kun je verder.

Contact aan en controleer de sluitmotor, stekker eraan en beweeg het sluitpalletje omhoog en omlaag. Dit moet soepel gaan en tegelijkertijd moeten alle deuren openen/sluiten. Als je de motor loskoppelt moeten alle deuren sluiten. Veiligheidssysteem:want de STICS (computer) controleert alle deuren in de stand waarin ze staan en doet ze op slot als iets niet goed is. De afstandsbediening geeft een open/sluit commando aan de STICS en kan pas goed werken als dit voorgaande goed is.

De linkerportier motor en de achterklepmotor zijn gelijk en uitwisselbaar heb ik ontdekt. De rechterdeurmotor is anders want die draait andersom. Controleer idem achterdeur en rechterdeur en … in mijn geval werkt het perfect,.

Groet Dairo