1 week niet rijden -> accu leeg

• Stefan

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag over het volgende:

sinds een tijdje rij ik slechts ongeveer 1 keer per week met mijn auto een ritje van ongeveer 35 kilometer. Regelmatig is dan mijn accu helemaal leeg als ik na een week weer wil gaan rijden. Ik heb wel een versterker in mijn auto, maar die gaat uit zodra ik het contact uitzet (zit namelijk op de remote aangesloten).

Mijn vraag is dus of het normaal is dat een accu zo snel leeg kan zijn of zou er iets meer aan de hand kunnen zijn?

Het gaat trouwens om een Fiat Stilo 1.6 16v

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

• l.steenwijk

beste stefan, de auto op lekspanning laten meten dan weet je zeker of er in stilstand verbruik is, gr. leo

• Stefan

Hallo Leo,

Bedankt voor je snelle antwoord.

Ik vergeet overigens nog in mijn startpost te zeggen dat mijn auto sowieso stroom verbruikt van een knipperend lampje in mijn deur (zo'n rood ledje) en hij geeft op het dashboard het aantal kilometers dat is gereden en de tijd weer.

Ik weet niet of dat een groot verschil maakt?

• Wiren

Van een knipperled en de aanduiding in je dashboard zal de accu niet leeg gaan.

Dit hebben immers zoveel auto's.

Laat je accu testen en de laadspanning. Of je accu is gaar of de dynamo laad de accu niet voldoende op of er is een spookverbruiker zoals eerder genoemd.

V-snaar/Multiriem draait goed mee?

• Stefan

Ok, ik heb hem vandaag getest op lekstroom en hier kwam niets uit. Maar terwijl ik hem testte kwam ik op den duur bij de versterker uit en daar zag ik dat de aarde draad los hing. Hierdoor kan hij natuurlijk geen aarde maken met de auto, dus vandaar de vraag: zou dit een reden kunnen zijn dat hij de accu tijdens het rijden ook meteen weer leeg trekt?

Ik ga de kabel morgen weer vastzetten, want nu is het te donker, maar ik zou graag uitsluitsel willen hebben of het daar aan kan liggen.

• Wiren

Als je versterker geen massa maakt, dan doet ie het toch ook niet???

Dan zou je accu ook niet leeg getrokken kunnen worden of zie ik het verkeerd?

Hoeveel Volt is je accu dan?

Om de accu te testen kan je het volgende doen.

Accu los koppelen en minstens twee uur zo laten staan.

Multimeter op de polen aansluiten:

12,7 Volt of hoger accu is in goede toestand.

12,5 Volt = normaal

12,3 Volt of daaronder accu is inslechte toestand, laden of vervangen.

Dynamo testen

Accu aankoppelen

De multimeter op de plus en min pool van de accu aansluiten.

Motor starten

Toerental verhogen naar 3000 rpm

De spanning moet dan tussen de 13,5 en 15,5 Volt komen.

Om de spanningsregelaar te testen bij 3000 rpm groot licht aanzetten de spanning mag niet meer dan 0,4 volt zakken.

• Stefan

Hartstikke bedankt!

Ik ga er in het weekend zeker mee aan de slag.