STOLEN VEHICLE SLOWDOWN
Alle personenauto's, motoren en scooters van mensen met een strafblad moeten worden uitgerust met een elektronisch aanhoudsysteem, vind ik. Dat heeft Stolen Vehicle Slowdown. Daarmee kan de politie op afstand de auto geleidelijk vaart laten verminderen via een radiosignaal. Dat systeem bestaat inmiddels. Bij die auto's moet regelmatig worden gecontroleerd door de politie of dit apparaat werkt.
Ook moeten voertuigen van criminele veelplegers permanent hun GPS-locatie uitzenden naar een politiecomputer vind ik.
Die systemen zijn nodig omdat politieachtervolgingen vaak mislukken, doordat de dader onverantwoorde risico's neemt in het verkeer of een heel snelle auto heeft. En omdat er veel verkeersongelukken gebeuren bij politieachtervolgingen. Ook bij autodiefstallen kan dit systeem goed werken.
Verder moeten mensen met een strafblad alleen een voertuig mogen bezitten met een veel lagere topsnelheid dan gemiddeld.
Filmpjes hierover:
http://www.youtube.com/results?search_query=%22stolen+vehicle+slowdown%22&search_type=&aq=f
POLITIEHELI MAAKT ACHTERVOLGING VEILIGER
Ik ben politiek links en voor een meer doelmatige politie. Dat gaat goed samen.
Politiehelicopters kunnen bij achtervolgingen voorkomen dat betrokkenen of anderen ernstig gewond raken door een verkeersongeluk. Een snelle politiehelicopter kan snel ter plaatse komen, kan daardoor meerdere politiekorpsen bedienen en is daardoor betaalbaar. Bovendien zijn er door en politiehelicopter veel minder agenten en politieauto's nodig. En er kan ook snel mee gezocht worden in donkere parken met een infraroodcamera. De topsnelheid van een vrij snelle heli is ongeveer 250 km/u.