lease met of zonder bijtelling

• ad

Als het goed is krijg ik binnenkort een leaseauto van de zaak. Ik wil deze graag zonder bijtelling gebruiken (dus niet voor prive gebruik), mijn baas wil dat ik deze wel ook prive kan/wil gaan gebruiken (zodat ik een eigen bijdrage en km vergoeding aan hem moet voldoen).

Nu ga ik er van uit dat een leaseauto welke niet prive gebruikt wordt voor hem ook voordeliger is i.v.m minder km, dus minder onderhoud en dus een gunstigere leaseprijs. Klopt dat?

• Rademaker

Beste Ad,

In feite zadelt jouw werkgever je op met kosten waar je niet om gevraagt hebt. Dat zijn niet alleen de kosten die je aan jouw werkgever zou moeten voldoen, maar dat is ook de fiscale bijtelling. Als je niets hebt aan een leaseauto dan moet je die gewoon niet accepteren. Toen de fiscale bijtelling omhoog vloog naar 24 % van de cataloguswaarde heb ik mijn leaseauto ook ingeleverd. Mijn werkgever is nu veel duurder uit omdat ik nu eerst naar mijn werk moet rijden om een bedrijfsauto op te halen en daarna pas naar de klant kan gaan. Maar dat is mijn probleem niet.

Trap niet in de valkuil als jou werkgever aanbied om het woon-werkverkeer met een bedrijfsauto te gaan doen. De bewijslast dat je deze auto alleen zakelijk gebruikt ligt bij jouw!

• ad

Dank je Rademaker,

Heb ik het verkeerd begrepen dan? Woon- werkverkeer is fiscaal egzien toch ook zakelijk?