standaardtest brandstofverbruik

  • Piet Konijn

    In de reclamefolders van nieuwe auto's wordt beweert dat met een standaard testrit op een rollenbank het brandstofverbruik gemeten wordt. Dan wordt een rit in de stad en buiten de bebouwde kom nagebootst. Het voordeel is dat de testomstandigheden dan voor elk merk en type hetzelfde is. Dat maakt het vergelijken mbt brandstofverbruik makkelijker.

    Alleen deze standaard testen kloppen niet. Voor mijn Seat Cordoba wordt een gemiddeld brandstofverbruik van 4,9 liter per 100 km opgegeven, maar in werkelijkheid is dat 7,8 litter per 100 km. Daarbij rij ik rustig, schakel bij 2000 toeren, de banden zijn maximaal opgepomt e. e. a. volgens het nieuwe rijden. De dagelijkse rit gaat voor 3/4 deel buiten de bebouwde kom en 1/4 deel binnen de bebouwde kom.

    Nu ben ik op zoek naar wat deze standaard test inhoud. Dit heb ik aan Seat en volkswagen gevraagt maar het was een niets zeggend antwoord.

    Wie weet wat deze standaard brandstof test inhoud?

  • Ron

    Op een rollenbank zijn de omstandigheden voor iedere auto hetzelfde, geen luchtweerstand, geen buiten temperatuur verschil. Als ze een roadtest doen heb je verbruikers aan bv licht, ruitenwisser enz. dus krijg je een realistisch beeld.

  • Piet Konijn

    Ron, bedankt voor jouw reactie. Ik ben nog even verder gaan zoeken en bij de nationale ombudsman vond ik een klacht die hierover ging. De conclusie's liegen er niet om.

    De RDW stelt elk jaar een brandstofverbruikboekje op maar het verschil met de praktijk is zo groot dat het gewoon niet kan kloppen.

    Het blijkt dat er helemaal geen rollenbanktesten uitgevoerd worden door de RDW maar dat het er iets anders aan toegaat. Bij de overheid waar de fabrikant gevestigd is wordt een type goedkeurings certificaat aangevraagt en daar staan de gegevens zoals brandstofverbruik in. Het is op grond van EU wetgeving een certificaat die in de gehele EU zone geaccepteerd moet worden.

    Het verstrekken van dit certificaat gaat bv in Spanje en Italie anders dan in Duitsland. In Spanje en Italie worden de gegevens van de fabrikant overgenomen en in Duitsland word deze in samenwerking met een onafhankelijke instantie opgesteld. Waar de ene fabrikant zelf cijfers opgeeft is bij de andere fabrikant een waarborg ingebouwd dat deze cijfers kloppen.

    De betrouwbaarheid van de verbruikscijfers en daarmee ook het energielabel hangt af van de overheid van het EU land waar het automerk gevestigd is.