versnellingsbak aan gort?

  • Peter

    hoi,

    In zwitserland heeft mijn auto het begeven. hij staat daar nog. de ANWB gaf me de keuze. gratis daar laten vernietigen (want een Polo uit 1995 is niets meer waard..?!) of naar Nederland laten verslepen met de plicht hem te laten maken of alsnog de sleepkosten te betalen. Slepen en maken dus.

    Mijn Polo (1.6, hatchback) had absoluut geen power meer. bij het stoplicht voor de Gotthard duurde het 2 minuten voor ik 70 reed, als ik teveel gas gaf om sneller op te trekken schoot de toerenteller in het rood (ofwel de versnelling in zijn vrij, denk ik). uiteindelijk kwam de auto nog net in zijn 4. 5 werd niet gepakt helaas. maar door te weinig power reden we te langzaam voor bergop, te gevaarlijk. Toen was er nog een harde tik en was het gedaan auto kon niets meer, zelfs niet in zijn vrij, dus de koppeling intrappen en uitrollen. na gestopt te zijn zag ik de olie (in het midden van de auto) druppelen.

    Ik denk dat er een nieuwe versnellingsbak in moet en probeer in te schatten wat het me gaat kosten. op internet zie ik een nieuwe bak al voor 200 euro staan. nu nog een garage die hem er in wil zetten.

    Denkt iemand dat ik gelijk of ongelijk heb met mijn diagnose? kan het ook nog een koppelingsprobleem zijn?

    zou het zelf te doen zijn?

    alvast dank voor de info?

  • Wiren

    Ik denk dat je koppelingsplaat op is en dus geen grip meer heeft en flink slipt.

    Misschien dat daardoor de bak heet is geworden en een pakking is verbrand waardoor er versnellingsbakolie is gaan lekken.

    Of lekt ie bij de vul- of aftapplug?

    Denk dat je moet overwegen of het repareren het allemaal wel waard is.

    Misschien ben je met een nieuwe of sloopbak klaar rijd ie weer als vanouds maar misschien moet er een nieuwe koppelingkit en bak eronder + de sleepkosten.

  • sander zzp'er

    Lekker daar laten, het is het niet waard om hierheen tehalen