remmen

• Karel

Hallo,

Ik hoop dat ik aan 't juiste adres ben voor mijn volgende vraag:

Ik heb hier in Australie net mijn auto laten nakijken. Volgens hen is de auto (een toyota camry stationwagon ‘89) in goede conditie. Nu is mijn auto al 2x eerder op de brug geweest (ben een rondje australie aan ’t doen) en daarbij werd 2x eerder gewezen op de remmen. Eerder had ik al de schijven of remblokken laten vervangen en er werd mij gezegd dat zodra mijn auto begon ‘te schommelen’ bij ‘t remmen dat moest gebeuren. Nu ben ik in Perth aan ’t werk en wou nu dus mijn hele auto laten nakijken. Maar deze mensen zeggen dus dat er niks mis mee is. Zij hebben echter met z'n 4en in 5/10 min. de auto nagekeken. Hij is niet op de brug geweest, ze hebben er alleen even onder gelegen.

Maar mijn ervaring is dat de wielen eraf moeten om goed te kunnen bekijken in welke conditie de remmen zich bevinden. Klopt dit?

p.s. ik werd op dit adresje gewezen door mensen die al jaren in Perth wonen en er goede ervaringen mee hebben gehad.

• Wiren

Vaak zitten op de remschijven een markering voor wanneer ze dusdanig versleten zijn dat ze aan vervanging toe zijn.

Voor de remblokken zou echt het wiel eraf moeten om deze goed te kunnen inspecteren.

Als de schijven en blokken nog prima zijn maar de auto trilt toch bij het remmen, dan kan het een kromme remschijf(ven) zijn.

Deze kan je dan evt. af laten draaien als de dikte het toelaat of je vervangt de kromme.

Maar het kunnen ook versleten rubbers of speling op de fusee(s) zijn.