Importeren Mercedes 190D

• Koen

Hallo,

Ik ben van plan om een Duitse Mercedes met weinig kilometers te importeren. Nu wil ik graag weten hoeveel BPM hier nog overheen komt. Wie kan mij helpen met het berekenen van de BPM.

Het gaat om een Mercedes 190D, december 1986, Automaat.

Nu lees ik steeds dat je naar de netto-catalogusprijs moet kijken. Hoe kom ik hier achter, want volgens mij is dat niet de consumentenprijs? Misschien dat iemand mij op weg kan helpen?

mvg Koen

• Ron

kijk eens op www.douane.nl/variabel/bpm/

• Koen

Dank je wel voor de reactie.

Op zich een begrijpelijk verhaal. Alleen zou ik wel eens willen weten hoe ik aan de netto-catalogusprijs zou kunnen komen. Dit is volgens mij iets anders dan de consumentenprijs. Wie weet hoe ik aan een netto-catalogusprijs kan komen?

Mvg K. Pater

• Ron

aangezien je bpm dus belasting moet betalen denk ik dat de belastingdienst of douane je hierbij kan helpen want als je hem invoert berekenen zij de bpm.

• Wiren

In de Carbase op www.autoweek.nl hebben ze wel “nieuwprijzen” staan maar of dit de netto catalogisprijs is weet ik niet.

• marcel

ik heb vernomen dat autos ouder dan 19.5 jaar geen bpm hoeven te betalen.

ik zal even voor je googelen…..

want ik heb mijn oog laten vallen op een 300d van 1987. ook een duitser.

• marcel

kijk even op www.autobelastingen.nl

klik op actueel.

klop ouder dan 19.5 jaar is bpm vrij.

• Jos

Er blijft altijd een minimale bpm van 10% af te dragen. In de eerste opzet was het daadwerklijk zo dat je na 100 maand geen BPM meer hoefde te betalen maar, dat kost vadertje staat te veel geld. Je zou toch eens gratis een leuke oldtimer uit DLD ofzo kunnen importeren. Daarom is een paar jaar geleden de regeling zo gemaakt dat de BPM in 100 maand afgeschreven werd maar, voor een auto van 10 jaar oud betaal je nog altijd 10 % BPM van de netto catalogus waarde

• Marcel Ravesloot

Ik heb 4 weken geleden zelf een 190D 2.5 turbo uit 1989 geimporteerd uit Duitsland.

Er is geen minimum BPM bedrag. Ondanks dat de BPM berekenings tool van de douane site niet verder laten zien dan 9 jaar (10% over) gaat de BPM afschrijving gewoon door.

Als je bij de douane (bij de RDW) aangifte van BPM doet staat op het formulier hoe je door moet rekenen. In mijn geval bleef er netto €30 over en dan waren ook nog alle extra's al meegerekend zoals lichtmetalen velgen, metallic lak, opendak, automaat, audio enz. Jouw Mercedes kost waarschijnlijk nog minder dan een tientje aan BPM.

Ophalen dus!