Hoi,
Je moet maar even kijken op….http://www.autobelastingen.nl/text.php?t_ID=63
alle antwoorden zijn daar te vinden.
ze geven er ook goede voorbeelden…suc6
groetjes Paul
hieronder al een klein voorproefje
Hoeveel BPM
Bij de eerste tenaamstelling van een auto in Nederland wordt Belasting op Personenauto’s (BPM) geheven. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van diverse factoren. Zo is onder andere de soort motor van belang, het energielabel en of er sprake is van een hybride auto
Prijsopbouw van een auto
Bij de berekening van de BPM gaan wij uit van de Netto CatalogusPrijs (NCP) Deze prijs is de basis voor de belastingen op een auto. Over de NCP wordt BPM berekend (45,2%) en over de NCP wordt ook BTW de berekend. Er wordt dus geen BTW over BPM berekend ofwel er wordt geen belasting over belasting geheven.
Wij gaan uit van een NCP van € 20.000. Dit is de prijs die de fabrikant voor de auto vraagt zonder dat hier al nationale belastingen op zijn geheven. Je zou het de belastingvrij prijs kunnen noemen.
Netto Catalogusprijs (NCP) € 20.000
Netto prijs exclusief alle belastingen
BPM 45,2% € 9.040 + 45,2% over Netto CatalogusPrijs (NCP)
BTW 19% € 3.800 + 19% BTW over Netto CatalogusPrijs (NCP)
Consumentenprijs € 32.840 prijs inclusief BPM en BTW
Bovengenoemde rekensom is in grote lijnen hoe de BPM op een auto wordt berekend. In deze rekensom is nog geen rekening gehouden met de brandstoftoeslag van € 328 (diesel) of brandstofkorting € 1.540 (benzine) ook is met een eventueel roetfilter voor diesels (€ 600) nog geen rekening gehouden. (Bij achteraf inbouw van een roetfilter geldt een korting van € 500 op de BPM)
Naast de verschillende toeslagen hebben wij tegenwoordig ook te maken met energielabels. Iedere auto die in Nederland nieuw wordt aangeboden heeft een energielabel. Dit energielabel is door vergelijking bepaald. Auto’s in dezelfde klasse. Bijvoorbeeld Volkswagen Golf , Opel Astra en een Ford Focus zitten in dezelfde klasse. De vervuiling van deze auto’s bepaalt het energielabel. Bij een gemiddelde score krijgt een auto een C label. Bij een (fors) lagere uitstoot een energielabel A of B. Bij een (fors) hogere uitstoot een energielabel D tot en met G.
Energielabel (hybride auto, twee motoren)
A € 6000 korting
B € 3000 korting
C € 0
D € 135 toeslag
E € 270 toeslag
F € 405 toeslag
G € 540 toeslag
Met de extra informatie kan de prijs van een auto nu definitief worden vastgesteld. Wij hebben een auto met een NCP van € 20.000 met dieselmotor en roetfilter met een energielabel B. De prijs wordt dan als volgt opgebouwd.