Milieukorting per 1 februari?

  • Bart

    Weet iemand hoe het er nu voor staat met de kabinetsplannen om per 1 februari de milieukorting voor auto's met bijvoorbeeld A-label te verhogen van 1000 naar 1400 euro?

    Is dat al door de Eerste Kamer; staat die datum nu vast? Ik kan weinig vinden over de huidige stand van zaken en het is al bijna 1 februari. Veel autodealers maken nog steeds aanbiedingen onder voorbehoud.

    Kan iemand mij vertellen hoe het zit?

  • Paul

    Hoi,

    Je moet maar even kijken op….http://www.autobelastingen.nl/text.php?t_ID=63

    alle antwoorden zijn daar te vinden.

    ze geven er ook goede voorbeelden…suc6

    groetjes Paul

    hieronder al een klein voorproefje

    Hoeveel BPM

    Bij de eerste tenaamstelling van een auto in Nederland wordt Belasting op Personenauto’s (BPM) geheven. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van diverse factoren. Zo is onder andere de soort motor van belang, het energielabel en of er sprake is van een hybride auto

    Prijsopbouw van een auto

    Bij de berekening van de BPM gaan wij uit van de Netto CatalogusPrijs (NCP) Deze prijs is de basis voor de belastingen op een auto. Over de NCP wordt BPM berekend (45,2%) en over de NCP wordt ook BTW de berekend. Er wordt dus geen BTW over BPM berekend ofwel er wordt geen belasting over belasting geheven.

    Wij gaan uit van een NCP van € 20.000. Dit is de prijs die de fabrikant voor de auto vraagt zonder dat hier al nationale belastingen op zijn geheven. Je zou het de belastingvrij prijs kunnen noemen.

    Netto Catalogusprijs (NCP) € 20.000

    Netto prijs exclusief alle belastingen

    BPM 45,2% € 9.040 + 45,2% over Netto CatalogusPrijs (NCP)

    BTW 19% € 3.800 + 19% BTW over Netto CatalogusPrijs (NCP)

    Consumentenprijs € 32.840 prijs inclusief BPM en BTW

    Bovengenoemde rekensom is in grote lijnen hoe de BPM op een auto wordt berekend. In deze rekensom is nog geen rekening gehouden met de brandstoftoeslag van € 328 (diesel) of brandstofkorting € 1.540 (benzine) ook is met een eventueel roetfilter voor diesels (€ 600) nog geen rekening gehouden. (Bij achteraf inbouw van een roetfilter geldt een korting van € 500 op de BPM)

    Naast de verschillende toeslagen hebben wij tegenwoordig ook te maken met energielabels. Iedere auto die in Nederland nieuw wordt aangeboden heeft een energielabel. Dit energielabel is door vergelijking bepaald. Auto’s in dezelfde klasse. Bijvoorbeeld Volkswagen Golf , Opel Astra en een Ford Focus zitten in dezelfde klasse. De vervuiling van deze auto’s bepaalt het energielabel. Bij een gemiddelde score krijgt een auto een C label. Bij een (fors) lagere uitstoot een energielabel A of B. Bij een (fors) hogere uitstoot een energielabel D tot en met G.

    Energielabel (hybride auto, twee motoren)

    A € 6000 korting

    B € 3000 korting

    C € 0

    D € 135 toeslag

    E € 270 toeslag

    F € 405 toeslag

    G € 540 toeslag

    Met de extra informatie kan de prijs van een auto nu definitief worden vastgesteld. Wij hebben een auto met een NCP van € 20.000 met dieselmotor en roetfilter met een energielabel B. De prijs wordt dan als volgt opgebouwd.