Hallo,
Dit zijn 2 verschillende riemen.
Een multiriem of v-snaar is een riem die voornamelijk gewoon zichtbaar onder de kap zit.
Vaak drijft deze o.a. de dynamo, waterpomp, stuurbekrachtigingspomp, ventilator e.d. aan.
De distributieriem of ketting (afhankelijk van merk en type auto) drijft de nokkenas aan.
Als deze riem breekt, dan heb je meestal een groot probleem (motorschade).
Bij een ketting is controle van de kettingspanning vaak voldoende, eventuele “rek” wordt door een hydraulische kettingspanner opgevangen.
Als er teveel “rek” in zit, dan dient een distributieketting te worden vervangen.
Raadpleeg de dealer of handleiding van uw auto voor de vervangingstermijn van de distributieriem of ketting of kijk of er een sticker op de behuizing van de distributieriem (ketting is niet te zien want deze zit in het motorblok) geplakt is met de vervangingskilometrage.
Multiriem / V-snaar:
http://nl.wikipedia.org/wiki/V-snaar
Distributieriem/ketting:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Distributieriem