Import auto vanuit Duitsland en BTW

• Sara

Hoi,

we zijn misschien van plan om een auto vanuit Duitsland te importeren.

Echter, we begrijpen niet precies sommige dingen die in de brochure staan.

B.v., weet iemand wat

Differenzbesteuert gemäß §25a UStG betekent?

Ook MwSt. ausweisbar?

Hoe weten we of de BTW inbegrepen is in de prijs en we geen BTW in NL dus hoeven te betalen bij het importeren? Is er een document die dat bewijst en als ja, hoe heet die?

Alvast bedankt.

Groeten, Sara

• Kiek

Differenzbesteuert gemäß §25a UStG betekent?

Dat vraag ik mij dus ook af, maar niemand heeft hier antwoord op geloof ik!

Succes.

• Rob

Hallo Sara,

Differenzbesteuert gemäß §25a UStG betekent: Differenzbesteuert volgens Paragraaf 25a van het UmsatzSteuer Gesetz = Duitse wet waarin de Mehrwersteur (BTW) en Umsatzsteuer (Omzetbelasting) is geregeld.

MwSt. Ausweisbar betekent: BTW vrije verkoop mogelijk

Voorbeeld m.b.t. Differenzbesteuerung: Als een handelaar een gebruikte auto inkoopt voor € 8500 en hij verkoopt hem weer voor € 10.000 dan moet hij over het verschil, in dit geval € 1500, 20% Mehrwertsteuer (BTW) betalen. En dat noemt men de Differenzsteuer = “Belasting over het verschil”

Het is in Duitsland min of meer in de autohandel “ingeburgerd” dat een handelaar 2% bovenop zijn ‘geplande’ verkoopprijs zet waardoor de klant in feite de Differenzsteuer betaalt !

In het voorbeeld zit dus IN de verkoopprijs een bedrag van 2% van € 10000 = € 200 belasting ‘verborgen’ en dat komt dus overeen met de 20% BTW over € 1500 die de verkoper aan de Belastingdienst moet afdragen.