tricks and tips

• Peter

Hallo,

mijn motor hapert de laatste tijd een beetje. rij ik op de snelweg zie ik ineens de toerenteller heen en weer schieten. alsof de motor af slaat zeg maar (wat ook een keer spontaan voor het stoplicht gebeurde). maar daarna rij ik 30 km zonder iets te merken.

zou dit kunnen komen door een vieze motor of vuile bougies ofzo? of moet ik vrezen?

mocht het naar alle waarschijnlijkheid vuil zijn, heeft iemand dan tips? misschien reinigende bezinetoevoeging ofzo?

thanks alvast

• Wiren

Als je een injectiemotor hebt dan kan je idd beginnen met het toevoegen van een flesje injectorreiniger.

Als dat niet helpt verder kijken naar de bougies en bougiekabels, en deze te vernieuwen.

Inspecteer de bougies, dan kom je meer over omstandigheden te weten waarin de bougie werkt.

Zie ook:

http://www.2cv.nl/alledag/storing_bougie.html

Het kunnen zoveel dingen zijn mocht bovenstaande niet dé oplossing zijn, het is wel iets om mee te beginnen.

Storingzoeken is nou eenmaal trial and error.

Succes!

• Peter

Dank Wiren,

redelijk verhelderend. ik ben van plan eens te gaan kijken onder de motorkap. ik heb er niet zoveel ervaring mee, dus twijfel nog een beetje of ik niet gewoon naar de garage moet. heb je enig idee hoe lang onderzoeken in opgegeven link gaan kosten?

alvast bedankt,

Groet

• Wiren

Als je de juiste gereedschap (ratel, verlengstuk en de juiste maat een bougiedop of een bougiesleutel) hebt dan hoef je alleen maar de bougies eruit te schroeven.

Nu zal het verschillen per motor hoe goed je erbij kan komen maar met een keline 10 min. moet het wel lukken.

En als je ze eruit hebt dan even vergelijken met de bougies op betreffende site.

Als je het nooit hebt gedaan en je hebt niet het juiste gereedschap, dan raad ik je aan om het te laten doen door een goede garage.

En als het kan, dan gewoon meekijken hoe de monteur het klaarspeelt, dan kan je het misschien de volgende keer zelf doen.