groot verschil 300/320nm?

  • koen

    Hallo,

    Ik rijd nu ongeveer 2.5 jaar in een audi a4 2.0 tdi, en deze heeft een koppel van 320nm bij 1750 toeren.

    Nu wil ik een bmw 318d kopen( model 2008), maar deze heeft 300nm bij 2000 toeren, nu is mijn vraag: Merk je dit verschil goed, of is het bijde gewoon goed? Hij moet een caravan van 1400 kilo trekken, en niet als een slak de berg op gaan:p

    Wat zegt u hiervan?

    Alle reacties worden gewaardeert.

  • Nacho

    Hallo,

    20 NM verschil bij dergelijk hoge koppel waarden is niet zo heel erg groot.

    Wat wel belangrijk is, is het toerental waarbij deze waarden vrij komen.

    Bij de BMW komt het maximaal koppel vrij bij 250 tpm later dan bij de Audi.

    Dat verschil is aanzienlijk, zeker bij diesels.

    Ik denk dat de 320d een betere vergelijking is met de Audi, zeker als de rit heuvels heeft.

    Suggestie: Rijd de BMW en voer een aantal hernemingen vanuit lage toerentallen uit, en vergelijk met je Audi. Dan heb je in ieder geval een idee.

    Indien BMW een optie is voor jou, dan zou ik ook eens de Honda Accord diesel eens voor een test rit nemen. Deze heeft de BMW op zeer ingetogen wijze op “twee” gezet en de betrouwbaarheid van de Accord staat ook nog eens op een hoger peil.

    Je wilt natuurlijk niet langs de kant van de weg komen te staan…

    Nacho :)

  • koen

    Bedankt voor je reactie, en de info.

    Ik zou toch graag bij de duitse merken blijven, daar heb ik toch de beste ervaring mee

  • Wiren

    De E60 318d heeft 280 Nm koppel i.p.v. de eerder genoemde 300 Nm.

    Das dus 40 Nm verschil.

    Ik zou beter voor de 320d gaan zoals Nacho ook al voorstelt.

    Die heeft 340Nm, en dus wat meer koppel dan de 318d.

    http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?model62=37556&model66=35274&cache=no&submit.x=100&submit.y=11

  • koen

    Ik vermeld ook al eerder dat het over model 2008 gaat, en daar ligt het net anders. Dan blijft de 320d denk ik de beste keuze.