Voordat ik mijn auto naar de garage bracht voor de APK had ik hem goed nagekeken en o.a. de aandrijfstanghoezen bij de wielen vervangen. De garage (een Ford dealer met meerdere vestigingen) zou ook de auto tevens uitlijnen. Tegen het einde van de dag (16.00 uur) belde de dealer met het bericht dat de aandrijfstanghoezen allebei stuk waren en dus vervangen moesten worden. Ook zou een wiellager slecht zijn. De auto zou op de brug staan maar de betreffende monteur al naar huis. Ik sprak af dat de auto op de brug zou blijven staan en dat ik direct zou komen kijken. Toen ik een paar minuten later aankwam was de auto echter van de brug. De dealer zei nu dat hij ook niets verkeerd kon ontdekken aan de hoezen maar dat het wiellager slecht was en dat een nieuw lager 160 euro + 2 uur werk zou kosten. Toen ik vroeg of het uitlijnen wel was gebeurt zei hij , o ja, het uitlijnen. Dat is niet gelukt. De moeren zitten muurvast. We hebben er 2 uur aan gewerkt maar daar moet je maar een nieuwe afspraak voor maken. Ik ben vertrokken en heb direct een nieuw wiellager gehaald ( 50 euro) en zelf geplaatst. een half uur later stond ik weer bij de dealer die toen niets anders kon doen dan de auto goedkeuren en afmelden. De dag erna ben ik naar een uitlijnservice gegeaan. De bouten die zo vast zouden zitten volgens de dealer zaten vol modder. Er was dus duidelijk niet aan gewerkt. De monteur van de uitlijnservice kon met het grootste gemak de bouten losdraaien.

Zou deze merkdealer mij hebben willen oplichten? Een broer van mij ging altijd keurig naar een merkdealer ( Renault) Toen hij een keer zelf zijn remmen wilde inspecteren bleken er maar liefst drie verschillende merken remblokken te zijn gemonteerd door deze merkdealer. Natuurlijk zijn dit twee op zichzelf staande gevallen maar voor mij geeft de naam merkdealer niets meer vertrouwen dan ieder willekeurige sleutelaar. Hebben meer mensen ervaring met dergelijke praktijken?