olie peilen

• Harold

als ik oliepeil controleer doe ik dat s'morgens voor ik ga rijden

met koude motor dus, en als hij dan niet op max. staat vul ik h'm bij tot max.

laats op ‘n verjaaardag zei iemand dat dat helemaal niet goed was en dat het bij ’n koude motor nog niet tot de helft van tussen min. en max. staat en met warme motor dan gewoon op max. staat.

dat wil dus zeggen dat ik heel erg teveel olie erin heb en vroeg me af wat er egenlijk kan gebeuren als ik dat doe?

na die discussie ben ik namelijk wel gaan twijffelen of ik het wel goed doe

en ik ken ook bij de garage vragen maar dadelijk sta ik daar voor paal en jullie kennen me toch niet dus ken ik het beter hier vragen ,sta ik ook niet voor paal hahah

alvast bedankt

• Ron

Kun jezelf uitproberen, vul hem koud tot max,rij hem warm en peil dan nog eens.

• olypijlvilozoov

Het steeds maar bijvullen tot max is totaal onzinnig en kan leiden tot het doorzweten van pakkingen en keerringen die normaal dat niet doen.

Is het peil in de buurt van het minimum, dan pas bijvullen….

• PRIK

hahahahahahaha

dat heb je lekker gefilisofeerd.

hahahahahahaha

maar het klopt idd

• ABS

… Peil hem nadat je de auto 10 min hebt laten stilstaan (motor uit) dan is immers alle olie weggezakt terug in het carter en kun je een goede oliepeiling nemen.

• jippy

Bijvullen tot max bij een steenkoude motor is zonder meer goed maar niet direct noodzakelijk. Het verhaal wat men vertelde geldt voor het koelvloeistofniveau. Dit zal bij een warme motor op max moeten (kunnen) staan en bij een koude motor lager.