Ja,dan is te meten met een “multimeter”
Of zelf doen of iemand laten doen,op de volgende manier,
Accupool van de - eraf en nu een meetpen op de losse klem en een op de a
ccu.
De meter moet op ameperè staan en dit valt nu te testen door iemand bvb
de deur te laten openen,nu gaat er een lampje en en is er stroomafname,gooi
de deur dicht en de waarde moet nagenoeg NUL zijn.
Met deze wetenschap weet je of er stroom lekt en met iemands hulp kun je
nu puzzelen waar het zit,zit er alarm op?
Verder zou ik ook een een makkelijke manier de laadstroom meten ,ook met
deze multimeter in amperèstand.
(mits de dynamo in t zicht zit) kun je makkelijk bij de dikke rode aansl
uiting van stroomkabel,er zitten er nog 2 dunne,niks mee te maken.
Zet nu de rode pen van de meter op de dynamoaansluiting van de (grote ro
de).
En de zwarte klem gaat naar de min- van de accu.
motor moet natuurlijk draaien dus kijk uit met meten voor bewegende dele
n zeker dynamo met zn riem erom.
over de riem gesproken die mag ook niet te slap staan.
De waarde die je aan het meten bent voor de laadstroom moet boven de 14
volt liggen.
schommelt deze rond de 12 - 12,5 V. is te zwak om accu te laden.
Ik hoop het duidelijk uitgelegd te hebben,
Met vriendelijke groet Barry
Webbeheerder.
WWW.CARSINPARTS.NL