dynamo

  • Martin

    Hoi,is het mogelijk dat een gereviseerde dynamo of de spanningsregelaar ervan binnen een half jaar weer kapot is, en zoja hoe kan ikdat controleren de dynamo of de spanningsregelaar?

    Alvast bedankt voor de moeite.

  • Wiren 318i EXE E46 VIN:JJ57059

    http://www.trainingen.innovam.nl/pdf/EAT242Zelf.pdf

  • senator

    hoi, ik heb een opel senator 3.0i van 1990 en heb een vreemde storing.

    als de motor goed warm is en ik bij b.v. een stoplicht wegrijd gaat mijn aanjager volop blazen,dashboard verlichting fel branden en dan gaat lampje van motor branden en lampje van sportstand van de automaat het is dan net of er iets blokkeerd aan de wielen want vanuit stilstand kom je bijna niet van de plek,als ik auto uitzet en opnieuw start is storing weg.

    kan iemand mij vertellen wat de mogelijke oorzaak is?????????????

    p.s. is in juni afgelopen jaar een ruildynamo opgekomen.

  • Wiren 318i EXE E46 VIN:JJ57059

    Misschien zit de massa aansluiting niet goed vast.

    Check of deze op het motorblok goed vast zit.

    Er zullen wel meerdere massapunten kunnen zijn bijv. achter het dashboardkastje of achter/boven de pedalen.

    Ik denk niet dat het aan je dynamo ligt, want als deze niet goed zou functioneren, dan zou het accu lampje moeten gaan branden en of je zou met een lege accu te maken hebben gehad.

    Je kunt met een multimeter de dynamo gedeeltelijk testen.

    Sluit de multimeter aan op de + en - pool van de accu.

    Laat iemand de motor starten, tijdens het starten mag de spanning terug zakken tot 9,5 Volt

    Breng het motor toerental op 3000 rpm dan moet de spanning tussen de 13,5 en 14,6 bedragen.Om de regelstabiliteit te meten moet je het grote licht aanschakelen en de test van 3000 rpm herhalen. De spanning mag dan niet meer als 0,4 Volt dalen t.o.v. de eerdere waarde.

    Indien je over een ampère meter beschikt kan je de lading meten van de dynamo als je veel verbruikers aanzet zoals het grote licht en de achterruit verwarming bedraagt de lading snel meer als 15 ampère.

    De conditie van de accu kan je per cel meten een goede cel levert 2,2 Volt (X6 = 13,2 Volt) of met een zuurweger.

    Als je het bovenstaande niet kunt uitvoeren ga dan naar een auto-elektra specialist die kan je snel de toestand vertellen.

    Een lege accu is geen probleem het laden en ontladen maakt dat een loodaccu actief blijft.

  • senator

    bedankt,ga ik controleren.

    gr.senator