roetvlek onder uitlaat na starten

  • loenitoen

    Hoi,

    hoe komt het dat mijn Vito roet bij koude motor, er ligt een dikke zwarte vlek onder de uitlaat dan.. Als motor warm is, doet ie dit niet, doch bij rijden in donker zie ik als ik gas geef bij mijn achterliggers een rookwalm in de lampen.

    Rijd verder zuinig, verbruikt geen olie !!!

  • Wiren

    Roet wordt meestal veroorzaakt door een onjuiste verhouding van lucht ten opzichte van de hoeveelheid ingespoten brandstof.

    Als je teveel brandstof, en dús tekort lucht hebt, gaat ie walmen.

    • Check of je luchtfilter niet is verstopt is.
    • Brandstoftoevoerpomp moet worden afgesteld.
    • Indien het een turbo-motor betreft:
    • Turbodruk te laag, óf een gescheurd of losgetrild in- of uitlaatspruitstuk.

  • loenitoen

    thanx, het een en ander is gevolg na reparaties die buiten proporties zij gegaan.

    En na veel geld nog steeds niet goed, oa dus die walm zichtbaar in lichten achterliggers als ik gas geef en roet onder uitlaat na starten.

    Zijn er eventueel nog meer oorzaken, kop is vernieuwd want de kleppakking zou kapot zijn geweest, naderhand dus bovengenoemde klachten, alsook na rijden snelweg een file of stoplicht loopt temperatuur op tot een 100 graden, WPchef zegt dat nu ineens de radiator verstopt zit, vind ik onzin want hij koelt goed bij rijden alleen bij stilstand loopt ie dan op.. Ojaa gloeibougies heeft ie ook nog vervangen ivm roeten, zou dan weg zijn, niet dus; enigste wat weg is is mijn geld.

  • Wiren

    Is de reparatie door een Mercedes dealergarage gedaan en hoelang geleden?

    (I.v.m. eventuele garantie die je dan hebt op reparaties en/of vervangen onderdelen.

    Op zich is een tijdelijke walm bij een diesel niet raar wanneer je wat gas bijgeeft maar als je het voorheen niet had dan zou er toch wat aan de hand kunnen zijn.

    Walm is toch niet continu of wel bij warme motor?

    Gloeibougies werken alleen maar bij het starten en soms ook erna (nagloeien).

    Is het kleppendeksel wel goed op moment vastgedraaid? (Dat daar geen lucht ontsnapt).

    Te losjes vastgedraaid betekent lekken maar te vast ook.

    En wat voor pakking is hier gebruikt? Origineel of uit een tube?

    Maar check als eerste maar of de luchtwegen naar je luchtfilter vrij zijn en of de luchtfilter niet verzadigd is.

  • loenitoen

    zou niet verzadigd mogen zijn, bij eerste reparatie melding is er meteen een APK en grote beurt uitgevoerd. Roken doet ie ook als de motor op werktemperatuur is, dus bij elke keer optrekken en doorschakellen tot in zijn 3de versnelling, daarna niets meer zichtbaar door snelheid, maar hij blijft walmen, dan motor af koud of kouder een dikke roet vlek onder de uitlaat. Vinden klanten fijn op hun stoep.

    Blijf zoeken tot ik een sluitende oorzaak heb, volgende week heb ik een gesprek met de garage. Betreft hier een bij de Bovag aangesloten Mercedes dealergarage en reparaties zijn nog geen 2 maanden oud tot een 4 weken geleden.

  • ivo

    hallo ik heb zelf een vito uit 2000 112cdi en die deed het ook met naam op deed

    ik kreeg de tip van iemand die heel veel vito reparreerd die gaf mij de tip haal je katelisator er onderuit en vervang hem of spuit hem onder hoge warme druk heel goed uit want die gaan verstoppen en geven dus te veel tegendruk dus je moter word te warm en er komt altijd een vieze rook mee naar buiten van de vervuiling van je kat want die word ook bijna 80 tot 100 graden en als hij schoon is niet meer heb dit zelf dus ook gedaan en ben er nu nagenoeg vanaf maar vergeet niet een wat oudere diesel rook altijd een beetje

    groetjes

  • Janine

    Ik heb er ook veel last van gehad

    http://www.vergelijken-autoverzekeringen.com