Bandenmaat

• Andre

Vraag:

De garage heeft onder mijn auto bandenmaat 225/45/17 gemonteerd. Standaard af fabriek wordt op de auto 235/45/17 gemonteerd. Heeft dit gevolgen voor het voertuig ? Heeft iemand enig idee hoeveel km/per uur afwijking dit geeft op de kilometerteller ?

André

• Wiren

Hoezo zou je een afwijking op de teller hebben:?

De band is alleen maar smaller geworden toch.

Dus de diameter zou"als die ook verandert was niet uit moeten maken.

En de snelheidsmeterkabel zit vaak aan de versnellingsbak of differientieel.

Correct me if i'm wrong.

• bant&velchvilozoov

Hierbij de correctie dan maar: die band is marginaal smaller en dus ook lager, het getalletje 40 duidt de verhouding hoogte/breedte aan ,het verschil in omtrek is 1,4 %

Zie http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Ook een Wiren kan nog wat leren….., waardoor wordt ook al weer de draaisnelheid van de uitgaande as bepaald? Door de wielen inderdaad, kleiner wiel> hogere snelheid> snelheidsmeter wijkt naar boven af

• andre

Dus als ik het goed begrijp rijd ik bij bijvoorbeeld op de teller 100, dan dus 100 km/per uur minus 1,4 % = 98,6 km/per uur ?

André

• Wiren

Je hebt helemaal gelijk “bant&velchvilozoov”.

Ben nooit goed geweest in natuurkunde :D

Maar wist jij als “bant&velchvilozoov” zijnde dit al zelf of heb je dat ook maar via die link ;)

• preizvilozoov

Ook een vilozoov moet studeren om bij te blijven….

• preizvilozoov

Nee, als je teller naar boven zou afwijken, dan gaat ie door de iets kleinere wielen nog meer afwijken…

voorbeeld:teller wijkt 5% af

werkelijke snelheid 100km/h

snelheid met standaardbanden op teller 105 km/h

snelheid met nieuwe banden op teller 106,47 km/h