Garantie bij grote beurt auto

• Marijn

Goedemiddag,

Mijn auto heeft een grote beurt gehad, een maand geleden inclusief APK. De auto startte vanmorgen vrij plotseling helemaal niet meer en hij is nu weggesleept naar een garage. Vermoedelijk is het ontstekingsmechanisme niet goed volgens de wegenwacht.

Het ontstekingsmechanisme staat niet als zodanig op de omschrijving op de factuur van de grote beurt. Kan ik dan ook hierop een beroep doen op de garantie van de grote beurt? (Mijn garage is lid van de BOVAG.)

Overigens na terugkeer van de grote beurt was er steeds een uitlaatgassen-lucht te ruiken als de verwarming aan ging. Dit heb ik gemeld aan de garage, die zeiden “bij gelegenheid even langskomen”. Maar garage later meegedeeld dat het voorbij leek te gaan.

Graag zou ik willen weten of ik de kosten van deze reparatie zelf moet betalen of dat ik een beroep kan doen op de garantie.

Alvast veel dank voor eventuele reacties/tips.

• Wiren

Als de garage niks aan de onstekingsmechanisme heeft gedaan dan kan je ze daar moeilijk voor aansprakelijk stellen denk ik.

Tenzij de garage juist heeft verzuimt de ontsteking na te kijken/vervangen terwijl dit wel onder de grote beurt valt > Garantie.

Of de garage heeft verkeerde onderdelen (bijv. bougies) gebruikt > Garantie.

Wat die uitlaatgassen-lucht beteft zou het een defecte of missende pakking kunnen zijn bij bijv. het spruitstuk.

Of de bouten bij het spruitstuk of op welke plek het lek zit zijn niet goed aangedraaid mocht hier aan gewerkt zijn tijdens de grote beurt.

Of gewoon een lek in het uitlaatsysteem.

Als dit een kleine gat is dan is dit nog te repareren met bijv. GunGum.

• Marijn

Wiren. Dank je wel voor deze uitgebreide en n.m.m., want ik heb er echt geen verstand van, gedegen informatie. Reken maar dat ik met de print van jouw informatie achter de hand overleg met mijn (Vak)garage.

Nu heb ik nog een vraag die ik steeds meer van belang ook acht: toen ik de auto bracht stond de meter van mijn LPG-gastank op rood zonder dat ik gemeld heb dat er nog voor wel 30 km aan gas inzat. Nu heeft de garage op de factuur geschreven en mij ook gezegd bij het ophalen: “afslaan nazien, niet goed mogelijk i.v.m. lege gastank” etc. Ik heb hem toen gezegd dat er genoeg gas inzat desondanks maar wèl de nota via pin-card betaald.

Beetje dom van mij kennelijk, hè ? Maar had ik van hem niet mogen verwachten even contact met mij op te nemen om mij voor de keus te stellen: òf niet nazien want om gas te tanken naar een station (bij hem niet mogelijk), òf wèl nazien maar dan de kosten voor rijtijd en gas-tanken in rekening te brengen ? Temeer daar ik telefonisch paraat was om, vóór met reparatie's aan de gang te gaan, mij op te bellen ?

Ik zou het erg fijn vinden als jij nog de moeite wilt nemen op mijn laatste vraag te willen/kunnen antwoorden.

Tot zover in ieder geval dank je wel, Wiren !

Wiren schreef:

>

> Als de garage niks aan de onstekingsmechanisme heeft gedaan

> dan kan je ze daar moeilijk voor aansprakelijk stellen denk ik.

> Tenzij de garage juist heeft verzuimt de ontsteking na te

> kijken/vervangen terwijl dit wel onder de grote beurt valt >

> Garantie.

> Of de garage heeft verkeerde onderdelen (bijv. bougies)

> gebruikt > Garantie.

>

> Wat die uitlaatgassen-lucht beteft zou het een defecte of

> missende pakking kunnen zijn bij bijv. het spruitstuk.

> Of de bouten bij het spruitstuk of op welke plek het lek zit

> zijn niet goed aangedraaid mocht hier aan gewerkt zijn

> tijdens de grote beurt.

> Of gewoon een lek in het uitlaatsysteem.

> Als dit een kleine gat is dan is dit nog te repareren met

> bijv. GunGum.

• Wiren

Nou Marijn, ben ook maar amateur hoor :D

Ik weet wel het een en ander maar nog lang niet alles.

Vindt het wel idd raar dat ze niet even gebeld hebben of ze konden tanken met jouw toestemming om zo verder te kunnen met het opsporen van het probleem.

Maar ja jij zegt er zat nog voor 30 gas erin, ja dan hebben ze denk ik een flinke testrit gemaakt:?

Of even lkkr rondje stad gedaan maarja das natuurlijk een beschuldiging die je moet bewijzen.

Ik weet niet zo heel erg veel van de werking van lpg installaties maar wel dat ze vaak eerst starten op benzine en dat je dan zelf (of automatisch) een knop moet omschakelen zodat ie op overgaat op gas.

Ik weet niet of je altijd op benzine moet of starten of dat dit alleen moet als ie niet/moeilijk wil starten i.v.m kou of een koude start.

Is dus je benzinetank wel gevuld indien jouw gasinstallatie op deze manier werkt?

(Dit is denk ik haast wel gechecked door jouw of de anwb/garage maar je weet maar nooit)

En als de auto weer naar de garage gaat, beide brandstoftanken (half)vol tanken en even de dagteller voor de zekerheid op 0 zetten.

Dan kan je zien of ermee is gereden en hoeveel.

• Marijn

Wiren. Weer een dank je wel ! Ik had niet durven hopen dat jij op mijn laatste vraag nog in zou willen gaan. Smile ! Goede tips weer.

Ik heb jouw informatie bij mij. Hou jou op de hoogte natuurlijk hoe het afloopt.

Tot nu toe nog geen tel. bericht ontvangen van hoe en wat. Maar zo gauw ik duidelijkheid heb mail ik jou dat.

Met vriendelijke groet en tot dan,

Marijn.

• Wiren

Succes ermee.

• Marijn

Dag Wiren. Even alvast laten weten dat ik de auto Zaterdagmorgen heb opgehaald en nu op de gespecificeerde nota wacht. Dan kan ik jou laten weten wat de omschrijving van de werkzaamheden zijn geweest. Voel mij wel tevreden zo op het eerste gezicht tenminste. Smile.

Tot dan, Wiren.

• Marijn

Wiren, ik wacht nog steeds op die nota. Wil jou dat even laten weten. je hoort van mij zo gauw ik die ontvangen heb.

Smile en tot dan,

Marijn