Ik wil de aandrijfassen vervangen van mijn suzuki swift maar ik kan niet genoeg speling vinden om ze tussen de versnellingsbak en de wielen uit te halen. Het lijkt me niet nodig om de hele wielophanging los te maken.
Maar hoe dan wel!?
Fuseekogel los…..
Suzuki Swift 10. Aandrijfassen 10.2 Aandrijfas uit- en inbouwen
Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
Bouten van stabilisatorstangsteun 18-28 (1,8-2,8)
Bout fuseekogel 50-70 (5,0-7,0)
Naafmoer 150-200 (15,0-20,0)
Wielmoeren 50-70 (5,0-7,0)
Linkerzijde
- Verwijder de naafdop en draai de naafmoer over de stuik los.
- Tap versnellingsbakolie af
- Verwijder de borgring aan differentieelzijde. Druk hiervoor de koppeling aan differentieelzijde naar buiten met behulp van twee grote schroevedraaiers (zie figuur 10.4).
- Maak de steunen van de stabilisatorstang los.
- Draai de bout van de fuseekogel los. Maak de fuseekogel los door de onderste draagarm omlaag te drukken.
- Verwijder de aandrijfas, trek deze eerst uit het differentieeltandwiel en vervolgens uit de fusee.
- Het inbouwen van de aandrijfas gebeurt in de omgekeerde volgorde van het uitbouwen.
- Maak het voorwiellager schoon. Controleer de oliekeerring en vervang deze zonodig. Breng vet aan op de oliekeerring.
- Breng de aandrijfas eerst aan wielzijde en dan aan differentieelzijde aan. Druk de aandrijfas aan differentieelzijde met de hand in het differentieeltandwiel tot de borgring in de groef valt.
- Zet de bouten en moeren met de juiste aanhaalmomenten vast.
- Vul de versnellingsbak met de juiste hoeveelheid olie.
Figuur 10.4: Koppeling aan differentieelzijde losnemen
1 Aandrijfas
2 Schroevedraaiers
Rechter aandrijfas met tussenas
- Verwijder de naafdop en draai de naafmoer over de stuik los.
- Krik de auto aan de rechterzijde op en verwijder het wiel.
- Tap versnellingsbakolie af.
- Maak de steunen van de stabilisatorstang los. Maak de bout van de fuseekogel los. Maak de fuseekogel los door de onderste draagarm omlaag te drukken.
- Sla met een rubber of plastic hamer tegen de aandrijfaskoppeling in de richting van de pijl (figuur 10.5).
- Verwijder de aandrijfas van de tussenas en uit de fusee.
- Maak de bouten van het lagerhuis van de tussenas los en schuif de as eruit.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?