Winterbanden

• Tiemen

Hoi,

Misschien een rare vraag , op winterbanden kan je daar ook gewoon mee in de zomertijd rijden :?

Slijten ze dan sneller in de zomer of wat moet ik mij daar bij voorstellen :?

Maken winterbanden meer geluid dan zomer banden of :?:?:?

Omdat Duitsland winterbanden gaat verplichten en omdat we daar wel vaker komen daarom deze vraag.

Tja en we moeten toch 2 banden verwisselen van de auto.

Alvast bedankt,

Tiemen

• winterbantvilozoov

1-Ja, dat kan, maar ze slijten wel sneller dan zomerbanden

2-Hoeft niet, verschilt per type

3-Er gaat geen verplichting gelden, maar je moet je auto/rijstijl aanpassen aan de situatie

Mocht je in een slip raken met zomerbanden, dan zit je met een probleem….

Haal het niet in je hoofd met 2 winter- en 2 zomerbanden te gaan rijden, dit kan een onvoorspelbaar weggedrag veroorzaken en KAN gevaarlijker zijn dan zomerbanden op een gladde weg

• Tiemen

Bedankt voor het antwoord,

Ik heb ook gezien dat je 4 seizoenen banden hebt.

Tja ik ga mij toch maar eens goed informeren wat ik het beste kan doen.

Tiemen

• hajove

1. slijten inderdaad sneller.

2. Dat winterbanden veel herrie maken is van vroeger. Tegenwoordig is heel veel gedaan om geluid niveau te verbeteren en dat is zeer zeker goed gelukt. Wel iets meer lawaai dan zomerbanden, maar zeker niet meer storend.

3. De duitse wet verandert midden 2006. Hierin staat dan dat de auto toegerust moet zijn op winterste omstandigheden. Er staat zeker niet in dat dit winterbanden moeten zijn. Maar inderdaad kan je een bekeurig gaan krijgen als je verkeers problemen veroorzaakt en je hebt niet geschikte banden voor die weersomstandigheden.

Als je toch vaker in Duitsland bent kan je naar mijn mening veel beter een set winterbanden aanschaffen. In Duitsland goedkoper, of een mooi setje via e-bay.