is dit frauderen?

• chantal

hallo,

mijn vriend heeft de afgelopen 4 jaar drie kaar schade gehad aan zijn auto, ik weet het niet zo netjes …maar een ongeluk zit in een klein hoekje (gelukkig was het allemaal niet ernstig) maarja blikschade kost ook al snel wat!

het gevolg is dus dat hij een hele hoge verzekeringspremie heeft.

nu gaan wij binnenkort samenwonen en heb ik natuurlijk niet zo een zin in deze hoge kosten.

nu denk ik binnen kort mijn rijbewijs te hebben, en zat met het idee om dan op "papier' de auto van mijn vriend te kopen, ik denk dat ik als starter nog goedkoper uit ben dan mijn vriend (die zijn rijbewijs vier jaar heeft)

hij betaald 118 euro! en ik geloofik 65 euro!?

nu vraag ik mij af of dit mag? je neemt de boel natuurlijk wel een beetje in de maling en controleren ze dit, we gaan natuurlijk op het zelfde adres wonen…

wie heeft dit ook gedaan of wie weet een antwoord?

groetjes chantal

• Otovilozoov

Daar is op zich helemaal niets mis mee, ware het niet dat je bij het verzekeren wel een regelmatige bestuurder moet opgeven.

Zou jij je vriend niet noemen en hij maakt weer brokken dan loop je het risico dat men moeilijk gaat doen.

Als hij geen brokken maakt is het een goeie optie, ik zou het zo doen

• chantal

bedankt voor je antwoord!

het lijkt mij ook wel een slim plan, stel dat ik mijzelf als regelmatige bestuurder opgeef en hij krijgt weer schade (laten we het niet hopen!)dan kan het toch nog geen probleem zijn…want je mag je auto toch uitlenen? hij kan er toch een keertje mee gereden hebben en meteen pech? ik bedoel hoe controleren ze wie er het meest in een auto rijdt?

of nog sterker…ik zeg dat hij de regelmatige bestuurder is terwijl het mijn auto is…ik leen hem aan mijn vriend omdat hij zelf geen auto kan betalen ofzo…

mogen ze mij dan een hogere premie berekenen….of mag dit helemaal niet?

ik denk trouwens dat als het echt zo makkelijk is …je gek bent als je het niet doet…toch?

groetjes chantal

• Otovilozoov

Er is daar inderdaad geen strenge controle op, ik zou overigens je vriend NIET als regelmatige bestuurder opgeven, de verzekeraars beschikken over uitgebreide databases en je loopt dan een kans dat je trucje toch door de mand valt……

• chantal

oke! nee dat laatste leek mij ook een gewaagd plan hoor….

ga toch voor het eerste idee….nu maar hopen dat mijn vriend geen brokken gaat maken!

groetjes chantal

• Theo

Beste Chantal,

Strikt genomen is dit geen frauderen maar het draagt ook niet bij aan een oplossing. Want het probleem is dat er betrekkelijk veel schade is in korte tijd. Je vriend zal moeten inzien dat hij voorzichtiger moet rijden en zeker als jij ook bij hem in de auto zit. Met jouw slimme voorstel wordt hij niet gemotiveerd. Doe het dus niet, het is vast moeilijk hem dit duidelijk te maken maar het gaat om de veiligheid van jou, hemzelf en andere weggebruikers. Tot slot is het prijsverschil dermate klein dat het ook niet de moeite waard is. Doe het niet!

groet Theo

• marie

Bij mij is mijn zoon de brokkenpiloot, en ik heb zijn auto op mijn naam staan dus ook de verzekering, dat scheeld aanzienelijk omdat hij een nieuwe auto kocht en deze allrisk wilde verzekeren op zijn leeftijd 25 jaar kwam het op 267 euro p/m bij mij is het met mijn 75% noclaim € 90 kwijt ikzelf heb ook een auto en die heb ik ook gewoon op mijn naam staan. Is verder allemaal geen probleem maar het mindere in deze zaak is dat mijn zoon dus nu geen noclaim op kan bouwen, en dat toch eens de dag komt vroeg of laat dat een verzekering op zijn naam moet komen en dat hij dan toch de hoofdprijs zal moeten gaan betalen, voordeel hiervan dat hij dan zeker een paar jaar ouder is en dat de verzekering goedkoper is naar oudere leeftijd. Dus ik zou zeker zeggen gewoon doen ze kunnen je totaal niets maken

• johan

Dat mag chantal. Ik denk echter wat verder, stel hij maakt (of jij) de komende jaren nog wat schadetjes dan zit je allebei straks met een aantal -schadejaren. Als je ooit samen auto's hebt - wie hebben er geen twee auto's - heb je een grote kostenpost aan verzekeren.Weet niet hoe oud jullie zijn, de meeste jongeren beginnen met goedkopere auto's, premie ook lager dus. Als het jullie goed gaat en je zou een nieuwe auto kunnen kopen betaal je echt de hoofdprijs, of moet toch maar 2e hands gaan rijden omdat je een gigapremie moet betalen.

Laat hem dus maar beter anticiperen in het verkeer, draag samen de lasten van zijn pech en bewaar jouw starterskorting voor de toekomst als je zelf een toet wil.

De verzekeringsmaatschappijen weten vele jaren later nog iemands schadeverleden dus als jouw vriend over enkele jaren weer zelf wil verzekeren heb je het probleem alleen maar opgeschoven. Tip is dus, laat hem de komende jaren wat no-claim korting terugverdienen door zijn gedrag in het verkeer.Geluk moet je ook wel een beetje hebben, ik zeg altyd ik ben geen goeie chauffeur (beetje wel) ik heb geluk gehad al de jaren.

Suc6 met je beslissing.

• Sophia

Het is geen frauderen.

MAAR gezien zijn schadegeschiedenis zul je je eigen NO-Claim ook zo kwijt zijn!!!!!!!

Wil je dat?

Stel de relatie raakt uit … maar gezien zijn schadeverleden en ook de mogelijke schades die hij op jouw naam zal rijden ben je dan nog jaren duurder uit!!!!!!!!!

• Maarten

Hoi Chantal,

Ik werk zelf in de verzekeringen en weet dat dit soort dingen vaker voorkomen. Ik heb ook als acceptant gewerkt en de auto's en bestuurders werden door ons gecheckt. Dit is niet om je bang te maken maar je loopt weldegelijk risico. Op het moment namelijk dat je vriend weer een schade rijdt en jij hebt de auto op naam staan dan kijkt de bestuurder na in FISH en/of in Vertrouwelijke mededelingen. Indien hij daarin vermeld staat dan kan een verzekeraar zich beroepen op overtreding van artikel 251 Wetboek van Koophandel (verzwijging) door jou. Een gevolg daarvan is dat je geen schadeuitkering krijgt en dat er regres wordt toegepast voor de schade aan de tegenpartij (bij schuld). Daarnaast volgt een signalering van jou in hetzelfde FISH en/of VT. Zolang je vriend geen schade rijdt is er niets aan de hand. Zodra er door zijn toedoen of betrokkenheid erbij wel wat is gebeurd kan dit dus behoorlijke problemen voor jou opleveren.

Alle reacties hiervoor ten spijt, ze hebben allemaal het beste met je voor maar geven je echt geen goed advies. Het beste is om voor jezelf een autootje te kopen, je eigen noclaim op te bouwen en je vriend dat ook te laten doen. Hij zal echt beter moeten gaan rijden zodat ook hij in noclaim stijgt en daardoor dus een goedkopere premie krijgt. Mededelingen blijven overigens voor altijd in de systemen staan. Bij de verzekeringsaanvraag moet je echter van de laatste acht jaar opgeven wil er sprake zijn van verzwijging.

Succes met het nemen van een beslissing.